Uczniowie II LO na kursie lawinowym w Tatrach

W dniach 02-06 marca 2012 r. grupa siedmiu uczniów z klas: 3e, 3a i 2a wzięła udział w kursie lawinowym oraz kursie zimowej turystyki wyskogórskiej zorganizowanych w Dolinie Chochołowskiej. Obydwa szkolenia podzielone były na cykl wykładów oraz zajęcia praktyczne w terenie. Pierwsze dwa dni naszego pobytu w Tatrach spędziliśmy na wycieczkach, zdobywając takie szczyty Tatr Zachodnich jak Grześ ( 1653 m n.p. m.), Rakoń (1879 m n.p.m.) czy Kończysty Wierch (2002 m n.p.m.).

Galeria

Kurs zimowej turystyki wyskogórskiej poprowadził ratownik TOPR, Michał Ślusarczyk, dzięki któremu uczyliśmy się chodzenia w rakach, posługiwania czekanem w terenie łatwym i eksponowanym oraz trudnej sztuki nawigacji w górach. Poznaliśmy również podstawowe elementy technik linowych wykorzystywanych w turystyce kwalifikowanej, do których należą: wiązanie się liną, asekuracja lotna i zakładanie stanowisk w śniegu, asekuracja poprzez ciało, zjazd w kluczu i półwyblince. Po pierwszych terenowych zajęciach uczęszczaliśmy na wykłady prowadzone przez doświadczonego ratownika TOPR-u, Witolda Cikowskiego. Szkolenie dotyczyło zasad obsługi podstawowego sprzętu lawinowego (detektor LVS, sonda, łopatka), warunków meteorologicznych sprzyjających zagrożeniu lawinowemu oraz patofizjologii zasypania w lawinie. Po zdobyciu niezbędnej wiedzy teoretycznej, ruszyliśmy w góry, aby w praktyce sprawdzić świeżo zdobyte wiadomości. Podczas symulacji zejścia lawiny udało nam się odnaleźć czterech "zasypanych" w czasie 14. minut i 20. sekund. Warto nadmienić, iż przyjmuje się, że człowiek zasypany przez lawinę ma największe szanse przeżycia, jeśli zostanie odnaleziony w ciągu 15. minut od czasu zasypania, tak więc nasza drużyna dała z siebie naprawdę wszystko. Po czterech dniach, pełni nowo zdobytej wiedzy, a przede wszystkim szacunku do pięknych i zarazem groźnych Tatr, wróciliśmy do Lubartowa. Wyjazd zorganizowały p. Katarzyna Płaszczewska i p. Ewa Sławińska